Benvinguts a Metamorfosi!

Us convidem a participar en el nostre blog, compartint amb nosaltres les vostres opinions, idees i experiències.

Hi trobareu diversos recursos educatius que esperem que us puguin ser útils, així com notícies i articles relacionats amb l'educació i els mestres.



Gràcies per la vostra visita i fins aviat!

dilluns, 7 de juny del 2010

L’educació musical, és necessària?

Hauríem de pensar que, en realitat, l’educació ha de ser una plataforma per educar la sensibilitat, la intel·ligència, l’afectivitat, la relació amb els altres i determinades destreses que ens han de permetre afrontar l’aprenentatge al llarg de la nostra vida.

Davant d’això, es creu en la necessitat de millorar l’educació en base a incidir molt més en tots els aspectes creatius i expressius dels infants amb la finalitat de facilitar una educació més global, i aquesta educació considera de gran importància la matèria de la música.

El treball que requereix la pràctica de la música proporciona una millor capacitat d’organització personal i auto disciplina, ja que l’estudi d’un instrument requereix constància i interès. Un alumne a de saber estudiar i distribuir-se el temps. Es per això que l’educació musical és la valoració positiva de l’esforç en l’aprenentatge per part de l’alumne.

En l’àmbit específic de la música es basa gran part de l’activitat educativa en el cant i la interpretació de conjunt, amb la finalitat d’aconseguir la realització d’una “obra d’art” col·lectiva. Això fa que sigui impossible la realització d’algunes activitats sense comptar amb els altres. Així doncs, l’alumne aprèn la importància del treball en grup, cosa que podrà facilitar el no tenir actituds individualistes davant d’un treball i millorarà el seu rendiment, a l’hora que aprèn una millor actitud davant de la societat.

La precisió i l’adequació a una pulsació i a un moviment a partir de l’audició d’una música fa una millor organització corporal i l’adequació del moviment de les extremitats del cos. A més, l’educació del cos de l’estudiant d’un instrument musical en potencia l’equilibri, la consciència corporal i adequada la coordinació de totes les parts del cos.

L’educació corporal amb música a través de la pràctica del moviment i la dansa estableix una relació entre el propi cos i l’entorn i entre el propi cos i el cos dels companys. Per tant, ajuda a crear una bona organització espacial.
Un exemple clar es a l’hora de llegir les notes al pentagrama, hi ha una organització de l’espai esquerra/dreta i dalt/baix que, combinat amb la durada rítmica de les notes suposa l’obtenció d’unes habilitats grans en la percepció de l’organització de l’espai.

L’àmbit de l’expressió musical pertany també a la comunicació. La relació entre el públic–espectador i el creador és absolutament necessària en aquesta activitat. Es tracta, però, d’un llenguatge que no té les limitacions i les servituds del llenguatge oral. El fet de comptar amb uns codis més difusos fa que s’ampliïn les possibilitats comunicatives a tots els nens i nenes, independentment de les seves habilitats lingüístiques.

El treball de la memòria es reforça en activitats on cal fer un esforç de retenció de fragments musicals (i a vegades obres senceres amb una o diverses línies melòdiques), de textos (des de petits els nens aprenen a recordar el text de cançons senceres) o de moviments corporals (la memorització de determinades posicions dels braços, les mans o fins i tot els peus per tocar un instrument).
Són molts els aspectes del desenvolupament intel·lectual que es veuen afavorits per la pràctica i l’aprenentatge de la música, tants, que d’aquesta manera podrem tenir el dia de demà uns ciutadans més cultes i, en conseqüència, més lliures.

11 comentaris:

  1. L'educació musical tant com l'educació artística són matèries igual d'importants i necessàries com les llengües i ciències, inclús més, ja que potencien la creativitat de l'alumne.
    Llàstima que se'ls hi dongui tant poca importància...

    Molt bon blog ;)

    ResponElimina
  2. Gràcies pel vostre comentari. Esperem que això canviï en un futur.

    ResponElimina
  3. El article esta mol bé,que seria de aquet mon sense musica? sense lletres?....etc

    ResponElimina
  4. Molt interesant l'article i felicitats pel blog el disseny és preciós

    ResponElimina
  5. Què seria del món sense la música? Ves a saber... moltes coses bones no existirien, hi haurien més guerres, ... hem de tenir en compte que “La música calma les feres”.

    Avalon, ens alegra que t’agradi l'article i el disseny del blog.
    A tots dos, moltes gràcies per els vostres comentaris.

    ResponElimina
  6. Com a professor de música estic totalment d'acord amb l'article exposat,llastima que els que ens manem no ho veuen així. Una abraçada.

    ResponElimina
  7. Dino, gràcies per el teu comentari i esperem que en un futur, no molt llunyà, la música sigui reconeguda com es mereix.

    ResponElimina
  8. Me gusta el articulo que has puesto sobre lo importante que puede ser la música para los niños.Isaac, mi niño, está en en ello desde los 5 años. Ahora ya toca el vuiolín y hace danza creativa...Realmente ha habido una mejora en sus estudios con todo lo que explica el articulo.
    Más disciplina,más sensibilidad, su cuerpo siente, a mejorado su auto-estima...y eso ha hecho que disfrute más y se sienta que él puede con lo que se proponga desde el disfrute.

    Bravo por sugerir otro tipo de educación,que se integre la inteligencia emocinal, la gestión de sus sentimientos y emociones a la vez del conocimiento de las materias.

    En un futuro no muy lejano,liderarte y liderar va a pasar por ahi.SER un gran ser humano, total y verdadero.

    Suerte y lucha desde tú posición y tú blog por ello.

    ResponElimina
  9. Asun, nos emociona mucho saber que Isaac ha mejorado su capacidad emocional y intelectual como persona. Es interesante que todo esto sea posible gracias a las artes y tu hijo es un ejemplo de este hecho, de que todo lo que se a dicho es verdad y posible.
    Muchas gracias por tu comentario.

    ResponElimina

 
frases